Regulamentul de organizare si functionare
CAPITOLUL I : Dispoziţii generale
Art.1 Cultul Creştin Baptist din România are sistem propriu de pensii şi asigurări sociale denumit Casa de Pensii şi Ajutoare a Cultului Creştin Baptist din România, Casă de Pensii neintegrată în sistemul public de pensii şi care funcţionează ca persoană juridică distinctă în cadrul cultului cu patrimoniu propriu.
Art.2 Casa de Pensii şi Ajutoare a Cultului Creştin Baptist din România (prescurtat C.P.A. a C.C.B.R, scurt C.P.A.) a luat fiinţă prin Decretul nr. 718/1956 pentru înfiinţarea caselor de pensii şi ajutoare în cadrul cultelor din România şi funcţionează în baza art.24 al (2) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor şi a art.4 şi art.107 din Statutul de organizare şi funcţionare a Cultului Creştin Baptist-Uniunea Bisericilor Creştine Baptiste din România, recunoscut prin H.G. nr. 58/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I-a, nr. 59/25 ianuarie 2008.
Art.3 Sediul C.P.A. este în Bucureşti, România.
Art.4 Sistemul propriu de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale al C.C.B.R. funcţionează în baza următoarelor principii:
- principiul unicităţii, potrivit căruia CCBR organizează şi garantează sistemul propriu de pensii bazat pe aceleaşi norme interne pentru toţi participanţii la sistem;
- principiul obligativităţii, potrivit căruia persoanele fizice şi juridice participante la sistemul propriu de asigurări sociale a C.C.B.R. au obligaţia de a participa fără excepţie la sistem, drepturile de asigurări sociale, exercitându-se corelativ cu îndeplinirea obligaţiilor;
- principiul contributivităţii, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice participante la sistemul propriu al C.C.B.R. drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe baza contribuţiei de asigurări sociale plătite.
- principiul egalităţii, prin care se asigură tuturor participanţilor la sistemul propriu de pensii, contribuabili şi beneficiari, un tratament nediscriminatoriu, între persoane aflate în aceeaşi situaţie juridica în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de Regulamentul de Organizare si Functionare a CPA.
- principiul repartiţiei, pe baza căruia fondurile de asigurări sociale se redistribuie pentru plata obligaţiilor ce revin sistemului propriu de pensii potrivit Regulamentului de Organizare si Functionare a CPA.
- principiul solidarităţii sociale, conform căruia participanţii la sistemul propriu de asigurări sociale al C.C.B.R. îşi asumă reciproc obligaţii şi beneficiază de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale aplicabile în cadrul sistemului
- principiul autonomiei bazat pe administrarea de sine stătătoare a sistemului
- principiul imprescriptibilităţii, potrivit căruia dreptul la pensie nu se prescrie;
- principiul incesibilităţii, potrivit căruia dreptul la pensie nu poate fi cedat, total sau parţial.
- principiul reparaţiei şi/sau al compensării în baza căruia/cărora persoana fizică parte a sistemului propriu care a avut de suferit prin diminuarea sau neacordarea unor drepturi din cauza prigoanei comuniste beneficiază în virtutea dispoziţiilor speciale ale prezentului Regulament(Statut) şi ale Statutului Cultului de măsuri reparatorii sau compensatorii pentru respectiva situaţie.
Art.5 În sistemul propriu de pensii şi asigurări sociale a C.C.B.R. sunt asigurate persoanele fizice denumite asiguraţi. Asiguraţii au obligaţia să plătească contribuţii de asigurări sociale şi au dreptul să beneficieze de prestaţii de asigurări sociale conform legii şi prevederilor prezentului Regulament (Statut). Sunt consideraţi membri ai C.P.A. a C.C.B.R., potrivit prevederilor prezentului Regulament (Statut), următoarele persoane:
- persoanele care desfăşoară activităţi pe baza contractelor individuale de muncă în cadrul părţilor componente ale Cultului Baptist;
- persoanele care se găsesc în una din situaţiile de la pct. a), dar care funcţionează în cadrul persoanelor juridice afiliate Casei de Pensii şi Ajutoare a Cultului Creştin Baptist;
- persoanele care realizează în cadrul Cultului Baptist sau a entităţilor afiliate C.P.A a CCBR venituri de natură profesională, altele decât cele salariale din: drepturi de autor şi drepturi conexe definite potrivit art.7 al.1 pct.13 indice 1 din Codul Fiscal, cu regularitate sau în mod ocazional; contracte/convenţii încheiate potrivit Codului Civil.
- pensionarii C.P.A.
Art.6 Angajatorii sau entităţile juridice care fac plata salariilor în numele angajatorilor sunt obligaţi să depună lunar la C.P.A. declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale ale sistemului. Această declaraţie constituie titlu de creanţă şi devine titlu executoriu la data la care creanţa este scadentă conform legii. Declaraţiile care conţin erori în cuprinsul lor şi/sau modificări ale datelor pe baza cărora se determină punctajul mediu anual al asiguratului vor fi rectificate prin declaraţia rectificativă care cade în sarcina angajatorilor.
Art.7 În sistemul propriu de asigurări sociale a C.C.B.R. prestaţiile de asigurări sociale reprezintă venit de înlocuire pentru pierderea totală sau parţială a veniturilor profesionale, ca urmare a bătrâneţii, invalidităţii, accidentelor sau decesului, denumite riscuri asigurate. Prestaţiile de asigurări sociale se acordă sub formă de: pensii, ajutoare şi alte tipuri de prestaţii prevăzute în prezentul Regulament (Statut) şi legislaţia în materie, corelative cu obligaţiile privind plata contribuţiei de asigurări sociale.
Art.8 Constituie stagiu de cotizare perioadele în care persoanele au plătit contribuţii de asigurări sociale în sistemul propriu, precum şi în alte ţări în condiţiile stabilite în acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte. Între sistemul propriu şi sistemul public de pensii se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau serviciu în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, precum şi alte drepturi de asigurări sociale.
Art.9 Evidenţa drepturilor şi obligaţiilor de asigurări sociale ale sistemului propriu se realizează pe baza codului personal de asigurări sociale care este codul numeric personal.
CAPITOLUL II : Organizare şi atribuţii a C.P.A.
Art.10 Potrivit prevederilor Statutului Cultului Baptist, C.P.A. are personalitate juridică cu drepturile şi obligaţiile ce derivă din această calitate şi care administrează şi gestionează sistemul propriu de pensii şi asigurări sociale a Cultului.
Art.11 C.P.A. se organizează şi funcţionează în baza prevederilor Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, a Statutului de organizare şi funcţionare a Cultului Creştin Baptist din România, recunoscut prin H.G. nr. 58/2008, statut cu modificările și completările ulterioare, şi a prezentului Regulament.
Art.12 C.P.A. funcţionează sub îndrumarea în limitele statutare a Consiliului Uniunii a Bisericilor Creştine Baptiste din România (prescurtat C.U.) şi controlul comisiei de cenzori a cultului.
Art.13 Conducerea C.P.A. este asigurată de către comitetul de conducere al C.P.A. format din:
- Preşedinte-care este Secretarul General în exerciţiu al C.C.B.R.;
- Directorul C.P.A.;
- şase reprezentanţi ai Uniunii Baptiste numiţi de către C.U., dintre care patru membri activi şi doi pensionari ai C.P.A.;
- doi reprezentanţi al Convenţiei Bisericilor Creştine Baptiste Maghiare ;
- un reprezentant al Universităţii Emanuel Oradea.
Art.14 Atribuţiile C.P.A. sunt în principal următoarele:
- elaborează Regulamentul C.P.A. şi îl supune spre aprobare organelor de conducere competente statutar ale C.C.B.R.;
- elaborează norme metodologice cu aplicarea prevederilor legale, privind sistemul propriu de asigurări sociale;
- stabileşte modul de implementare a documentelor, declaraţiilor necesare evidenţierii corecte a drepturilor şi obligaţiilor de asigurări sociale, a metodologiei privind datele, documentele necesare pentru atribuirea codului personal de asigurări sociale şi pentru certificarea stagiului de cotizare;
- măsurile concrete pentru respectarea criteriilor de acordare a biletelor de tratament balnear;
- aduce la îndeplinire hotărârile privind sistemul de asigurări sociale şi pensii luate de organele de conducere competente statutar ale C.C.B.R. ;
- îndrumă şi controlează modul de aplicare a dispoziţiilor legale, inclusiv ale prezentului Regulament (Statut), de către persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii în domeniul asigurărilor sociale din sistem;
- controlează modul de constituire şi virare a contribuţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale ale sistemului;
- asigură evidenţa la nivel de cult a tuturor contribuţiilor la sistem, a drepturilor şi obligaţiilor pe baza codului personal de asigurări sociale;
- crează şi păstrează baza de date privind asiguraţii sistemului propriu şi alte drepturi de asigurări sociale şi asigură caracterul confidenţial al acestora;
- urmăreşte şi controlează încasarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale ale sistemului;
- calculează, reţine şi virează impozitul asupra pensiilor potrivit legii;
- asigură plata pensiilor şi a celorlalte drepturi de asigurări sociale în condiţiile legii şi ale prezentului Regulament (Statut);
- ia măsuri, în condiţiile legii, pentru protecţia fondurilor de asigurări sociale ale sistemului;
- ia măsuri pentru dezvoltarea şi administrarea eficientă a patrimoniului propriu de asigurări sociale şi pensii ale sistemului, precum şi asigurarea integrităţii acestuia;
- certifică anual stagiul de cotizare şi punctajul pentru fiecare asigurat;
- asigură introducerea, extinderea, întreţinerea şi protecţia sistemelor autonome de calcul şi evidenţă;
- în condiţiile legii şi ale prezentului Regulament (Statut), emite decizii privind pensionarea sau acordarea prestaţiilor de asigurări sociale şi soluţionează eventualele cereri în legătură cu acestea;
- organizează reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti în litigii în care este implicat sistemul de asigurări sociale şi pensii al C.C.B.R.;
- propune strategia şi planificarea sistemului propriu de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi le supune spre aprobare organelor de conducere competente statutar ale Cultului;
- constituie fondul de rezervă şi asigură utilizarea acestuia potrivit legii;
- ia măsurile legale ce se impun pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţii C.P.A.
Art.15 Atribuţiile Comitetului de Conducere al C.P.A.(prescurtat CC al C.P.A.):
- hotărăşte asupra modului de gestionare a patrimoniului C.P.A., fiind ordonator de credite;
- stabileşte măsurile de protecţie a fondurilor C.P.A. şi le supune avizării C.U.;
- întocmeşte bugetul sistemului şi îl supune spre avizare Consiliului Uniunii, precum şi pentru aprobare şi descărcare a exerciţiului bugetar Conferinţei Naţionale sau Congresului C.C.B.R., după caz;
- supune spre aprobare Consiliului Uniunii propuneri cu privire la crearea de venituri suplimentare speciale;
- stabileşte structura de personal a C.P.A. şi o supune avizării C.U.;
- aprobă cheltuielile C.P.A. ce depăşesc suma de 5000 euro;
- hotărăşte asupra dobândirii şi înstrăinării de bunuri mobile şi hotărăşte cu avizul C.U. asupra dobândirii şi înstrăinării de bunuri imobile;
- hotărăşte cu acordul C.U. asupra încheierii convenţiilor necesare unei bune funcţionări a C.P.A.;
- îndrumă părţile componente ale C.C.B.R. în probleme privind activitatea de asigurări sociale şi pensii ale sistemului;
- prezintă C.U., sau după caz, Conferinţei Naţionale sau Congresului rapoartele financiare şi de activitate ale C.P.A.;
- întocmeşte şi supune spre aprobare C.U. metodologia concretă privind decontarea biletelor de tratament acordate de C.P.A., metodologie elaborată în acord cu normele şi criteriile din sistemul public;
- hotaraste indexarea periodică a pensiilor in functie de rata inflatiei si de posibilitatile financiare ale CPA, cu aprobarea Consiliului Uniunii.
- hotărăşte în orice alte probleme specifice ale C.P.A.
Art.16 Atribuţiile Preşedintelui C.P.A. şi ale Directorului C.P.A. Preşedintele conduce CPA între şedinţele Comitetului de Conducere. Preşedintelui C.P.A. are următoarele atribuţii:
- ia măsuri pentru implementarea hotărârilor Comitetului de Conducere privind gestionarea parimoniului CPA;
- asigură protejarea fondurilor CPA prin aplicarea măsurilor de protecţie hotărâte de CC al CPA şi avizate de CU;
- convoacă comisia de cenzori înainte de depunerea bilanţului anual şi semnează situaţiile financiare anuale alături de contabilul şef;
- decide în probleme de personal împreună cu directorul CPA şi în acord cu hotărârea comitetului de conducere al C.P.A.;
- aprobă cheltuielile altele decât salariile ce depăşesc suma de 2.000 Euro şi cu avizul Comitetului de conducere a sumelor ce depăşesc 5.000 Euro pe operaţiune în acord cu hotărârea CC al C.P.A.;
- emite decizii pentru aducerea la îndeplinire a hotărârilor CC şi a exercitării atribuţiilor sale şi semnează deciziile de pensionare împreună cu directorul C.P.A..
- asigură implementarea hotărârilor Comitetului de conducere şi a preşedintelui CPA în activitatea curentă;
- asigură climatul de disciplină şi colaborare între angajaţii CPA şi de colaborare cu beneficiarii prestaţiilor de asigurări sociale;
- asigură fluxul actelor şi al informaţiilor necesar bunei desfăşurări a activităţii CPA;
- asigură logistica şi dotarea materială necesară bunei funcţionări a activităţii CPA în limita fondurilor bugetate şi stabilite de către Comitetul de Conducere sau Preşedinte, după caz;
- aprobă cheltuielile curente şi de întreţinere şi dotări necesare activităţii CPA până la suma de 2.000 Euro;
- aprobă plata pensiilor şi a celorlalte drepturi de asigurări sociale;
- aprobă plata curentă a salariilor potrivit contractelor de muncă şi a deciziilor emise de preşedinte;
- semnează deciziile de pensionare alături de preşedintele CPA.
- semnează împreună cu contabilul şef contractele încheiate de CPA a căror valoare depăşesc suma de 2.000 Euro;
- întocmeşte şi semnează după caz alături de preşedinte, înscrisurile ce privesc relaţiile CPA cu terţii;
- pregăteşte împreună cu personalul de specialitate materialele necesare şedinţelor Comitetului de conducere şi rapoarte pentru CU, Conferinţa Naţională şi Congresul Cultului;
- răspunde de acordarea drepturilor asiguraţilor, respectiv a membrilor CPA;
- îndeplineşte orice alte atribuţii încredinţate de Comitetul de Conducere sau de Preşedintele CPA care privesc buna desfăşurare a activităţii birourilor CPA.
Art.17 C.P.A. este reprezentată în faţa autorităţilor şi faţă de terţi de către Preşedinte sau o persoană delegată de către acesta. În justiţie C.P.A. poate fi reprezentată de o persoană de specialitate desemnată de C.P.A..
Art.18 Schema de funcţiuni care deserveşte C.P.A. poate cuprinde, director, contabil şef, jurist, consilier financiar, contabil, casier, secretar, precum şi alte persoane în funcţie de nevoile concrete şi posibilităţile financiare ale C.P.A. şi se aprobă de către Comitetul de Conducere al C.P.A. cu avizul C.U..
Art.19 Evidenţa primară şi contabilă, evidenţa patrimoniului, organizarea contabilităţii şi a registraturii C.P.A. se vor realiza potrivit legii.
Art.20 Controlul financiar la C.P.A. se exercită de către cenzorii U.B.C.B.R. în condiţiile legii şi ale Statutului Cultului. Cenzorii U.B.C.B.R. vor întocmi rapoarte anuale asupra activităţii financiare a C.P.A. şi le vor prezenta organelor de conducere ale Cultului. C.P.A. este obligată să pună la dispoziţia cenzorilor toate documentele solicitate cu respectarea cadrului legal privind competenţa comisiei de cenzori, precum şi alte acte incidente verificărilor efectuate.
CAPITOLUL III : Bugetul sistemului propriu de asigurări sociale
Art.21 Bugetul cuprinde veniturile şi cheltuielile sistemului propriu de asigurări sociale al C.C.B.R.. Bugetul sistemului este elaborat anual sub autoritatea Comitetul de Conducere al C.P.A. şi a persoanelor abilitate de acesta şi este supus avizării C.U. conform prezentului Regulament (Statut) şi Statutului Cultului şi aprobat de către Conferinţa Naţională.
Art.22 Structura veniturilor sistemului cuprinde:
- venituri principale formate din:
- contribuţii de asigurări sociale datorate de către următoarele persoane juridice plătitoare – biserici, comunităţi, Uniune, alte persoane juridice aparţinătoare sau afiliate C.P.A.
- contribuţiile de asigurări sociale datorate de asiguraţi pe bază de declaraţii şi contractele de asigurări sociale.
- venituri speciale formate din:
- contribuţia benevolă a bisericilor pentru C.P.A.
- alte venituri realizate în condiţiile legii:
- dobânzi bancare şi alte venituri provenite din protejarea fondurilor C.P.A.;
- majorări şi sau penalităţi pentru plata cu întârziere a contribuţiilor lunare obligatorii; donaţii, sponsorizări, legate, liberalităţi de orice fel de la persoane fizice sau juridice din ţară şi/sau străinătate; alte venituri prevăzute de lege;
- contribuţii de asigurări sociale datorate de către următoarele persoane juridice plătitoare – biserici, comunităţi, Uniune, alte persoane juridice aparţinătoare sau afiliate C.P.A.
Art.23 Structura cheltuielilor sistemului cuprinde:
- cheltuieli cu prestaţiile de asigurări sociale ale sistemului;
- cheltuieli pentru acordarea altor drepturi conform prezentului Regulament (Statut);
- cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea sistemului;
- cheltuieli privind finanţarea unor investiţii proprii (din fondurile/sursele atrase);
- alte cheltuieli prevăzute de lege, de Regulament şi aprobate în condiţiile prezentului Regulament (Statut) şi a Statutului Cultului.
Art.24 Din veniturile sistemului se poate preleva anual o cotă de până la 3% pentru constituirea unui fond de rezervă. Fondul de rezervă nu poate depăşi nivelul cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar respectiv. Fondul de rezervă se utilizează pentru acoperirea prestaţiilor de asigurări sociale în situaţii temeinic motivate şi aprobate de C.U. Fondul de rezervă nu se poate utiliza timp de trei ani de la data constituirii acestuia. Fondul de rezervă se reportează în anul următor şi se completează în condiţiile prezentului articol.
Art.25 Fondurile C.P.A. se păstrează conform legii. Fondurile C.P.A nu pot fi folosite decât în vederea realizării obiectivelor şi scopului acesteia.
Art.26 În sistemul propriu contribuţiile şi prestaţiile de asigurări sociale se plătesc în moneda naţională. În situaţia în care un beneficiar a optat în condiţiile legii pentru plata drepturilor prin transfer în străinătate, cheltuielile ocazionate de acest transfer se suportă de către solicitantul beneficiar, inclusiv în ceea ce priveşte cheltuieli legate de schimbul valutar.
CAPITOLUL IV : Contribuţia de asigurări sociale
Art.27 În sistemul propriu al C.C.B.R. sunt contribuabili:
- asiguraţii care datorează contribuţii individuale de asigurări sociale, atât în cazul funcţiilor de bază cât şi în cazul cumulului de funcţii/posturi, indiferent de numărul acestora;
- angajatorii, respectiv persoanele juridice la care îşi desfăşoară activitatea asiguraţii sistemului;
- asiguraţii care au încheiate contracte de asigurări sociale cu C.P.A, în condiţiile prezentului Regulament (Statut);
- persoanele fizice şi juridice afiliate sistemului.
Art.28 Cotele de C.A.S. sunt cele prevăzute prin legislaţia în vigoare pentru sistemul public de pensii.
Art.29 Cota contribuţiei individuale de asigurări sociale la fondul de asigurări sociale a C.P.A. şi cota contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajatori sunt similare cotelor din sistemul public de pensii. Calculul şi plata contribuţiei de asigurări sociale datorată de asiguraţi şi de angajatorii acestora se fac lunar de către angajatori, respectiv de către plătitorii drepturilor.
Art.30 Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor o constituie câştigul salarial brut realizat lunar sau după caz înscris în declaraţia sau în contractul de asigurări sociale sau 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat în cazul indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate corespunzător numărului zilelor lucrătoare din concediul medical (cu excepţia accidentelor de muncă sau boală profesională). Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale pentru veniturile pentru activităţi desfăşurate în cadrul Cultului/a entităţilor afiliate la C.P.A. a CCBR din drepturi de autor şi drepturi conexe o reprezintă venitul brut diminuat cu cota de cheltuială forfetară prevăzută de Codul Fiscal, iar pentru veniturile pentru activităţi desfăşurate în cadrul Cultului/a entităţilor afiliate la C.P.A. a CCBR - prin contract/convenţie civilă încheiate potrivit Codului Civil o constituie suma câştigurilor salariale brute precum şi asimilate acestora. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale în cazul asiguraţilor nu poate fi mai mare decât valoarea corespunzătoare a de 5 (cinci) ori câştigul salarial mediu brut.
Art.31 Baza lunară de calcul la care angajatorul datorează contribuţia de asigurări sociale o constituie suma veniturilor care constituie baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale conform art.30 din prezentul Regulament (Statut).
Art.32 Persoanele juridice la care își desfășoară activitatea asigurații CPA sunt obligate să întocmească și să depună la CPA declarația nominală de asigurare a asiguraților proprii. Sumele reprezentând prestaţii de asigurări sociale plătite de angajator asiguraţilor, în contul asigurărilor sociale se reţin de către acesta din contribuţiile de asigurări sociale datorate pentru luna respectivă, iar sumele ce reprezintă prestaţii de asigurări sociale plătite asiguraţilor care depăşesc suma contribuţiilor datorate de acesta în luna respectivă se regularizează ulterior. Contribuţia de asigurări sociale nu se datorează asupra: sumelor reprezentând prestaţii acordate pentru accidente de muncă şi boli profesionale, diurnele de deplasare şi de delegare, detaşare, drepturi de autori, venituri obţinute în baza unor convenţii civile/contracte de colaborare, alte sume exceptate prin legislaţia în materie în vigoare de la plata CAS.
Art.33 Termenul de plată al contribuţiilor de asigurări sociale este data stabilită pentru plata lunară a salariilor pentru luna în curs, dar nu mai târziu de data de 20 a lunii următoare, celei pentru care se datorează plata, data pentru plata chenzinei a doua în cazul angajatorilor care efectuează plata drepturilor salariale chenzinal, dar nu mai târziu de data de 20 a lunii următoare, celei pentru care se datorează plata. În cazul asiguraţilor pe bază de contract de asigurare, termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale este data fixată în contractele de asigurare, dar nu mai târziu de sfârşitul lunii în curs. Neplata contribuţiilor de asigurări sociale în cuantumul şi la termenele stabilite generează plata unor majorări calculate pentru fiecare zi de întârziere, până la data achitării sumei datorate, precum şi neacordarea drepturilor de prestaţii, aceasta până la achitarea contribuţiilor datorate şi a majorărilor de întârziere aferente. Cota majorărilor de întârziere se stabileşte potrivit reglementărilor privind executarea creanţelor bugetare. Sumele reprezentând majorări de întârziere se fac venit la bugetul de asigurări sociale a C.P.A.. Calculul majorărilor de întârziere, evidenţierea în contabilitate şi urmărirea plăţii acestora se face de către angajator şi poate fi făcut şi de către C.P.A.. Colectarea, evidenţa şi păstrarea datelor privind contribuţiile de asigurări sociale se asigură prin C.P.A. pe baza codului personal de asigurări sociale.
Art.34 Stagiul de cotizare se constituie din însumarea perioadelor pentru care s-a datorat şi plătit contribuţia de asigurări sociale la bugetul asigurărilor sociale propriu, atât de asigurat cât şi de angajator. Persoanele care nu au contribuit la sistemul propriu de pensii din motive justificate, si care dovedesc prin adeverinte eliberate de catre Comunitatea teritoriala ca au lucrat pe diferite functii in cadrul Comunitatii Crestine Baptiste locale, pot încheia contracte de asigurare pentru plata retroactivă a contribuţiei datorate perioadei respective pe baza unui algoritm de calcul stabilit de către C.P.A. Perioadele asimilate se valorifică pentru obţinerea prestaţiilor de asigurări sociale prevăzute de lege. Stagiul de cotizare se certifică asiguraţilor, anual, din oficiu, de către C.P.A..
CAPITOLUL V : P e n s i i
Art.35 În sistemul propriu de asigurări sociale a C.C.B.R. se acordă următoarele categorii de pensii:
- pensia pentru limită de vârstă;
- pensia anticipată;
- pensia anticipată parţială;
- pensia de invaliditate;
- pensia de urmaş.
Secţiunea 1: Pensia pentru limita de vârstă
Art.36 Pensia pentru limita de vârstă se acordă asiguraţilor care îndeplinesc la data pensionării condiţia privind vârsta standard de pensionare, indiferent de stagiul de cotizare in cadrul sistemului propriu.
Art.37 Vârsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru bărbaţi şi 63 de ani pentru femei. Atingerea vârstei standard de pensionare se realizează prin creşterea vârstelor de pensionare conform eşalonărilor folosite în sistemul public de pensii.
Art.38 Stagiul complet de cotizare este de 35 de ani atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi. Atingerea acestui stagiu se realizează prin creşterea stagiului complet de cotizare conform eşalonărilor folosite în sistemul public de pensii.
Art. 39 Asiguratii aflati in functia de pastor si care si-au desfasurat activitatea ca pastori cel putin 25 de ani si au o vechime totala in munca de 30 de ani, pot beneficia, la cerere, de pensie pentru limita de varsta incepand cu varsta de 60 de ani, cu reducerea stagiului complet de cotizare la 30 de ani. Data intrării în vigoare a prezenului articol este 01.01.2019. Dovada faptul că solicitantul și-a desfășurat activitatea ca pastor se face printr-o adeverință emisă în acest sens de către comunitatea teritoriala competentă. Asiguraţii aflaţi în funcţia de pastor care şi-au desfăşurat activitatea ca pastori şi au realizat un stagiu de cotizare în cult de 30 de ani, pot beneficia, la cerere, de pensie pentru limită de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu 13 ani. Reducerile vârstei standard de pensionare prevăzute pentru condiţii deosebite de muncă, condiţii speciale precum şi cele prevăzute de alte acte normative pot fi cumulate fără ca reducerea totală să fie mai mare de 13 (treisprezece) ani. Pentru pastorii care ramân în slujire (își continua activitatea) după obținerea PLV vor fi contribuabili ai sistemului propriu de pensii al Cultului, prin plata CAS-ului aferent salariului stabilit prin noul CIM.
Secţiunea 2 : Pensia anticipată
Art.40. Pensia anticipată se cuvine cu cel mult 5 (cinci) ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 8(opt) ani mai mare decât stagiul complet de cotizare. Cuantumul pensiei anticipate se stabileşte în aceleaşi condiţii cu cel al pensiei pentru limită de vârstă. La acordarea pensiei anticipate reducerea vârstei standard de pensionare prevăzură la al.1 nu poate fi cumulată cu nici o altă reducere. La împlinirea condiţiilor pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă, pensia anticipată se transformă din oficiu în pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de suspendare a plăţii pensiei anticipate.
Secţiunea 3 : Pensia anticipată parţială
Art.41 Pensia anticipată parţială se cuvine cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare precum şi persoanelor care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 8 (opt) ani. La stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate parţiale nu se au în vedere perioadele asimilate reprezentând perioadele în care asiguratul a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen, sau militar cu termen redus, a fost concentrat, mobilizat, sau împrizionerat, precum şi perioadele în care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate și perioada corespunzătoare cursurilor universitare. Cuantumul pensiei anticipate parţiale se stabileşte din cuantumul pensiei pentru limită de vârstă prin diminuarea acestuia cu 0,75% pentru fiecare lună de anticipare până la îndeplinirea condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
Art.42 La acordarea pensiei anticipate parţiale reducerea vârstei standard de pensionare, prevăzută la art.41 al.1 din prezentul Regulament, nu poate fi cumulată cu nicio altă reducere.
Art.43 La data îndeplinirii condiţiilor pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă pensia anticipată parţială se transformă în pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin eliminarea diminuărilor prevăzute la art. 41 al 3 din prezentul Regulament, şi prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de suspendare a plăţii pensiei anticipate parţiale. Trecerea la pensia pentru limită de vârstă se face din oficiu.
Secţiunea 4 : Pensia de invaliditate
Art.44 Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, din cauza:
- accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, conform legii;
- neoplaziilor şi a celorlalte boli luate în considerare în sistemul public de pensii;
- bolilor obişnuite şi accidentelor care nu au legătură cu munca.
Art.45 În raport cu gradul de reducere a capacităţii de muncă invaliditatea este:
- de gradul I, caracterizată prin pierderea totală a capacităţii de muncă şi a capacităţii de autoîngrijire;
- de gradul II caracterizată prin pierderea totală a capacităţii de muncă, cu păstrarea capacităţii de autoîngrijire;
- de gradul III, caracterizată prin pierderea a cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, persoana putând să presteze o activitate profesională corespunzătoare a cel puţin jumătate din timpul normal de muncă.
Art. 46 Criteriile şi normele pe baza cărora se face încadrarea în gradele I , II şi III de invaliditate, sunt cele aplicate în sistemul public de pensii şi asigurări sociale. Încadrarea sau neîncadrarea într-un grad de invaliditate se face prin decizie emisă de medicul specializat în expertiză medicală şi recuperarea capacităţii de muncă (medicul expert al asigurărilor sociale) care activează pe lângă casele teritoriale de pensii (din sistemul public de pensii), în termen de 45 zile de la data înregistrării cererii însoţită de documentaţia necesară..
Art.47 Împotriva deciziei emise în conformitate cu alineatul precedent se poate face contestaţie în condiţiile legii.
Art.48 Decizia de încadrare sau neîncadrare într-un grad de invaliditate necontestată în termen este definitivă.
Art.49 Asiguraţii care şi-au pierdut capacitatea de muncă, datorită unei boli obişnuite sau unor accidente care nu au legătură cu munca, beneficiază de pensie de invaliditate dacă au realizat stagiul de cotizare necesar în raport cu vârsta conform criteriilor folosite în sistemul unitar de pensii publice.
Art.50 Beneficiază de pensie de invaliditate şi asiguraţii care până la data ivirii invalidităţii au realizat cel puţin jumătate din stagiul de cotizare necesar şi aplicabil în sistemul unitar de pensii publice.
Art.51 Dreptul la pensie de invaliditate se modifică sau încetează începând cu luna următoare celei în care s-a emis decizia medicală asupra capacităţii de muncă, decizie emisă în urma revizuirii. Nu mai sunt supuşi revizuirii medicale pensionari de invaliditate care:
- prezintă invalidităţi care afectează ireversibil capacitatea de muncă;
- au împlinit vârstele standard de pensionare prevăzute de lege;
- au vârsta mai mică de până la 5 ani faţă de vârsta standard de pensionare şi au realizat stagiile complete de cotizare conform legii.
Art.52 Pensionarii de invaliditate incadrati in gradul I de invaliditate beneficiaza de o indemnizatie pentru insotitora a carui cunatum este de 80% din valoarea unui punct de pensie. In cazul pensionarilor incadrati in gradul I de invaliditate care beneficiaza de pensie in mai multe sisteme de asigurari sociale, indemnizatia se acorda de ultimul sistem in care au fost asigurati. Indemnizatia pentru insotitor se suporta din bugetul de stat. Indemnizatia pentru insotitor se mentine si pe durata pensiei de limita de varsta.
Art.53 Criteriile şi elementele folosite în sistemul unitar de pensii publice, referitoare la:
- stagiul potenţial;
- revizuirea medicală;
- sancţiunile pentru neprezentarea la revizuirea medicală;
- revizuirea medicală la cerere;
- programele de recuperare;
Secţiunea 5 : Pensia de urmaş
Art.54 Protecţia urmaşilor, respectiv a copiilor minori şi a soţului supravieţuitor se realizează prin pensia de urmaş.
Art.55 Au dreptul la pensie de urmaş copii şi soţul supravieţuitor dacă persoana decedată era pensionar sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii.
Art.56 Copiii au dreptul la pensie de urmaş:
- până la vârsta de 16 ani;
- dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
- pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una din situaţiile prevăzute la literele a. sau b..
Art. 57 Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş pe tot timpul vieţii la împlinirea vârstei standard de pensionare dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. În situaţia în care durata căsătoriei este mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenit soţului supravieţuitor se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv 6,0% pentru fiecare an de căsătorie în minus. Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş indiferent de vârstă pe perioada invalidităţii de gradul I sau II dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 1 an. Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş indiferent de vârstă şi de durata căsătoriei dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă, a unei boli profesionale şi dacă nu realizează venituri lunare dintr-o activitate profesională pentru care asigurarea este obligatorie sau acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de lege.
Art.58 Pensia de urmaş se stabileşte după caz din:
- pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul susţinătorul decedat;
- Pensia de invaliditate gradul I în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
- pentru un singur urmaş- 50%
- pentru 2 urmaşi-75%
- pentru 3 sau mai mulţi urmaşi- 100%.
CAPITOLUL VI : Calculul, stabilirea şi plata pensiilor
Art.59 În sistemul propriu al C.C.B.R., cuantumul pensiei se determină la data înscrierii la pensie prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie, cuantum majorat cu suma corespunzătoare contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate datorată potrivit legii.
Art.60 Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, conform anexei 1, exceptie facand persoanele care se regasesc la Art. 39, aliniat 2,3 si 4 din regulament , la care stagiul complet de cotizare luat in calcul la stabilirea pensiei este de 30 de ani. La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual, si a punctajului lunar se utilizeaza 5 zecimale.
Art.61 Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate in anul calendaristic respectiv. Punctajul lunar se calculeaza prin raportarea castigului salarial brut, care a constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica. Pentru lunile pentru care Institutul National de Statistica nu a comunicat castigul salarial mediu brut, se utilizeaza pentru intreaga luna, ultimul castig salarial mediu brut comunicat. Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului lunar al asiguratului se utilizeaza
- cuantumul pensiei de invaliditate în situaţia în care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate,
- 25 % din castigul salarial mediu brut lunar din perioadele respective in situatia în care asiguratul a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitare, sub condiţia absolvirii acestuia,
- cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, în situaţia în care asiguratul a satisfăcut serviciul militar, ca militar în termen.
- 0,70 puncte pentru gradul I de invaliditate
- 0,55 puncte pentru gradul II de invaliditate
- 0,35 puncte pentru gradul III de invaliditate
Art.62 Valoarea actuală a punctului de pensie este de 1400,00. Față de această valoare nu se vor opera reduceri ale valorii punctului de pensie. În cazul majorării punctului de pensie în sistemul de stat, Comitetul de Conducere al CPA va analiza și decide oportunitatea majorării punctului de pensie in sistemul propriu până la 40%, în funcție de rata inflației și de posibilitățile financiare ale CPA, cu aprobarea Consiliului Uniunii
Art.63 Pensia se acordă la cererea persoanei îndreptăţite, a mandatarului desemnat de aceasta cu procură specială, a tutorelui sau a curatorului acesteia, a persoanei căreia i s-a încredințat sau i s-a dat in plasament copilul minor, după caz, cerere depusa personal, ori prin mandatar desemnat prin procura speciala.
Art.64 Cererea de pensionare, împreună cu actele care dovedesc îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege și de prezentul Regulament (Statut) se depune la C.P.A. Cererea de pensionare depusa conform prevederilor precedente poate fi retrasa de persoana care a depus-o pana la emiterea deciziei de pensionare.
Art.65 În sistemul propriu de pensii şi asigurări sociale a Cultului, pensiile se cuvin de la data îndeplinirii condițiilor de pensionare prevăzute de prezentul Regulament în funcţie de categoria de pensie solicitată și se stabilesc prin Decizie a C.P.A., acordându-se de la data înregistrării cererii.
Art.66 În funcţie de elementele specifice fiecărei categorii de pensie, pensiile se acordă şi de la o altă dată după cum urmează: de la data încetării calităţii de asigurat, sau de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate de muncă, exceptând, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale de încadrare într-un grad de invaliditate, situaţia pensiei de invaliditate; de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar la data decesului; de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte condiţiile referitoare la vârsta standard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului.
Art.67 În sistemul propriu de pensii a Cultului Baptist, pensiile se plătesc de la data acordării stabilită prin decizie a C.P.A.Pensia anticipata (PA) şi pensia anticipată parţială (PAP), se plăteste de la data încetării calităţii de asigurat, data dovedita prin decizie de incetare a contractului de munca.
Art.68 Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de Casa de Pensii şi Ajutoare a Cultului Creştin Baptist din România, în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii. Decizia C.P.A. va cuprinde temeiurile de fapt şi de drept pe baza cărora se admite sau se respinge cererea de pensionare şi se comunică în scris persoanei care a solicitat pensionarea în termen de 5 zile de la data emiterii.
Art.69 Decizia de pensionare poate fi contestată la Casa de Pensii si Ajutoare a CCBR, in termen de 30 de zile de la comunicare, iar CPA, are obligatia revizuirii si emiterii unei noi decizii de modificare sau pastrare a solutiei din decizia precedenta, in termen de 30 de zile de la inregistrarea contestatiei. In situa in care petentul este nemultumit de solutia data de catre CPA, conform alineatului precedent, se poate adresa Instantelor Judecatoresti, in conditiile Legii.
Art.70 Decizia C.P.A. necontestată în termen este definitivă.
Art.71 În situaţia în care se constată erori în stabilirea şi în plata drepturilor de pensie, din oficiu sau la cerere se vor opera revizuirile şi modificările legale ce se impun.
Art.72 Plata pensiei se face lunar.
Art.73 Pensia se plăteşte personal titularului, mandatarului desemnat de acesta prin procură specială sau reprezentantului legal al acestuia în funcţie de opţiunea exprimată prin mandat poştal, cont curent sau cont de card. Taloanele de plată a drepturilor de pensie se transmit lunar beneficiarilor la domiciliul acestora. În situaţia în care beneficiarul pensiei a optat pentru efectuarea plăţii în cont curent sau cont de card, C.P.A. va efectua plata la banca pentru care a optat beneficiarul. Cheltuielile aferente transmiterii şi achitării dreptului de pensie şi a taloanelor se suportă din bugetul C.P.A..
Art.74 Plata pensiei încetează în luna următoare celei în care: pensionarul a decedat; pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia; urmaşul a fost condamnat printr-o hotărâre rămasă definitivă pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor comisă asupra susţinătorului; copilul beneficiar al unei pensii de urmaş (PU) a îndeplinit vârsta de 26 de ani, exceptând situaţia în care acesta se află în perioadă de invaliditate; pensionarul de invaliditate şi-a redobândit capacitatea de muncă; au expirat douăsprezece luni de la data la care pensionarul de invaliditate, sau pensionarul de urmaş, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, pentru reexpertizare, sau nu a urmat programul medical de recuperare
Art.75 Plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care se iveşte una din situaţiile constând în: pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, dacă, potrivit prevederilor acestuia, pensia se plăteşte de către celălalt stat; pensionarul de invaliditate, s-au pensionarul de urmaş, nu se prezintă la revizuirea medicală obligatorie; pensionarul de invaliditate nu mai urmează programele recuperatorii; pensionarul de urmaş a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor; soţul supravieţuitor al unei pensii de urmaş s-a recăsătorit; sotul supravietuitor al unei pensii de urmaş realizează venituri brute lunare pentru care potrivit legii asigurarea este obligatorie, daca aceste venituri sunt mai mari de 35% din castigul salarial mediu brut, precum şi în alte situaţii prevăzute în legislaţia în vigoare.
Art.76 Reluarea în plată a pensiilor suspendate se face la cerere după cum urmează: începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza de suspendare, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data la care cauza suspendării a fost înlăturată; începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea, dacă depunerea cererii s-a făcut după expirarea termenului din aliniatul precedent; de la data începerii anului şcolar în situaţia în care suspendarea s-a făcut pentru nedovedirea continuării studiilor după împlinirea vârstei de 16 ani; Încetarea, suspendarea sau reluarea plăţii pensiei, precum şi orice modificare a drepturilor de pensie, se face prin decizie emisă de către C.P.A. cu respectarea regimului juridic al deciziei de înscriere la pensie.
CAPITOLUL VII : Alte drepturi de asigurări sociale
Art.77 Asiguraţii sistemului propriu de asigurări sociale din cadrul C.C.B.R. au dreptul în afară de pensie şi la alte drepturi sau prestaţii de asigurări sociale, precum:
- tratament balnear care nu este suportat potrivit legii de la asigurările sociale de sănătate, pentru asigurati si pensionari.
- bilete de odihna pentru asigurati
- ajutorul de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru al familiei unuia dintre acestia.
Art.78 În scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţilor de muncă, în sistemul propriu de asigurări sociale al cultului, asiguraţii pot beneficia de tratament balnear care nu este suportat potrivit legii de la asigurările sociale de sănătate. Asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă mai mare de 90 de zile şi pensionarii de invaliditate, pot beneficia de decontarea biletelor pentru tratament balnear din fondurile sistemului propriu într-un cuantum procentual din contravaloarea biletului.
Art.79 În limitele fondului alocat pentru tratament balnear de către C.P.A., pot beneficia de acesta pensionarii, cu decontarea integrala a biletului de tratament balnear, şi asiguraţi, cu suportarea de către acestia a unei părţi din costul unui bilet de tratament balnear. Condiţiile şi modul de decontare a biletelor pentru tratament balnear sunt cuprinse în Normele Metodologice emise de C.P.A. şi aprobate de către Consiliul Uniunii şi care vor fi actualizate anual şi transmise pentru luare la cunoştinţă contribuabililor persoane fizice şi juridice cât şi pensionarilor Cultului. Plafonul valoric maxim al unui bilet de tratament balnear este egal 75% din venitul mediu brut pe tară.
Art.80 Ajutorul de deces se acordă de către C.P.A. la cererea persoanei îndreptăţite pe bază de certificat de deces prezentat la C.P.A. în original, în situaţia:
- decesului pensionarului;
- decesului asiguratului;
- decesului unui membru de familie aflat în întreţinerea asiguratului sau al pensionarului (şi care nu are un drept propriu de asigurări sociale).
Art.81 Cuantumul ajutorului de deces este cel stabilit potrivit prevederilor legale în vigoare, în materie.
Art.82 Este considerată persoană îndreptăţită pentru a beneficia de ajutorul de deces, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau în lipsa acesteia, persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. În cazul decesului unui membru de familie aflat în întreţinerea pensionarului, asiguratului şi care nu are un drept propriu de asigurări sociale, cuantumul ajutorului de deces reprezintă jumătate din cuantumul ajutorului de deces stabilit prin legislaţia în vigoare. Se consideră membru de familie:
- soţul;
- copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă indiferent de vârstă dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
- părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
CAPITOLUL VIII : Dispoziţii speciale
Art.83 Persoanele care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă au dreptul să cumuleze pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesională indiferent de nivelul veniturilor respective, beneficiind de drepturile băneşti corespunzătoare funcţiei şi în acord cu normele interne referitoare la raporturile de muncă din cadrul Cultului Baptist.
Art.84 Sistemul propriu de pensii şi asigurări sociale a Cultului Baptist recunoaşte stagiile de cotizare realizate în sistemul public de pensii în vederea deschiderii drepturilor la pensie în cadrul Cultului pentru pensie anticipată şi pensie anticipată parţială.
Art.85 Categoria de asiguraţi păstori care au slujit în perioada comunistă beneficiază de un spor reparatoriu la pensie pentru limită de vârstă, obţinută pentru calitatea de păstor, eşalonat pe categorii de vechime astfel:
- 10% pentru minim 5 ani ca păstor înainte de 1990 şi 15 ani vechime totală în cult;
- 15% pentru minim 10 ani ca păstor înainte de 1990 şi 20 ani vechime totală în cult;
- 20% pentru minim 15 ani ca păstor înainte de 1990 şi 25 ani vechime totală în cult;
- 25% pentru minim 20 ani ca păstor înainte de 1990 şi 30 ani vechime totală în cult.
Art.86 Sunt asimilate stagiului de cotizare, fara a fi purtatoare de spor cultic, perioadele necontributive dovedite prin declaratii autentificate, precum si alte inscrisuri doveditoare, de persoanele care au activat in serviciul cultului, dar din cauza prigoanelor comuniste si a nestabilitatii organizatorice nu au fost evidentiate si/sau n-au fost aducatoare de venituri evidentiate pe statele de plata.
Art.87 În sistemul propriu de asigurări sociale al Cultului Baptist, sunt considerate perioade asimilate stagiului de cotizare şi perioada cursurilor de zi ale instituţiilor de învăţământ de grad universitar, instituţii prevăzute în Statutul Cultului, precum şi cursurile urmate înainte de 1989 la Seminarul Teologic Baptist Bucureşti, sub rezerva absolvirii acestora şi exceptând perioadele în care solicitantul a avut calitatea de angajat. Perioadele asimilate se valorifică pentru obţinerea drepturilor/prestaţiilor prevăzute de prezentul Regulament (Statut).
Art.88 Asiguraţii care după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă contribuie o anumită perioadă la sistemul propriu, regăsindu-se în situaţia de asigurat, beneficiază de majorarea punctajului realizat în această perioadă cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv 6 % pentru fiecare an suplimentar. Procentul de majorare poate fi actualizat în funcţie de prevederile legislaţiei în materie în vigoare. Pensia recalculată se acordă începând cu luna următoare celei în care s-a depus cererea de recalculare.
Art.89 Asiguratul care a avut cumul de funcţii/posturi în cadrul cultului, indiferent de mărimea normei, pentru care a plătit CAS către sistemul propriu, beneficiază de calculul pensiei prin cumularea veniturilor pentru care s-a contribuit, respectiv, a contribuţiilor la asigurările sociale ale sistemului. În sistemul propriu de asigurări sociale al Cultului Baptist, în scopul asigurării egalităţii de tratament dintre bărbaţi şi femei în ce priveşte pensionarea, femeile asigurate în sistemul propriu care doresc continuarea activităţii până la vârsta standard de pensionare prevăzută pentru bărbaţi au dreptul neîngrădit la continuarea activităţii până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută pentru bărbaţi.
Art.90 În cadrul sistemului propriu de asigurări sociale a Cultului Crestin Baptist, se aplica prevederile OUG nr. 6/2009, privind instituirea pensiei sociale minime garantate. In sistemul de pensii a CPA a CCBR, pentru persoanele inscrise la pensie dupa 1 ianuarie 2011, la punctajul mediu anual se aplica un indice de corectie conform calculelor si termenelor din sistemul public de pensii, cu incepere de la data stabilita de Curtea Constitutionala.
Art.91 Casa de Pensii şi Ajutoare a Cultului poate acorda ajutoare umanitare în mod sporadic în funcţie de situaţia solicitantului sau a persoanei beneficiare, la recomandarea Comunităţii teritoriale competente. În cazul în care cuantumul ajutorului depașeste valoarea de 1000 Lei, hotărârea este luată de către Comitetul de Conducere al CPA.
Art.92 Pensionarii din sistemul propriu pot beneficia în funcţie de posibilităţile financiare ale sistemului şi de ajutoare umanitare sub forma: - ajutorul în bani şi /sau natură cu ocazia sărbătorilor de Paşti şi de Crăciun sau a altor situaţii speciale, ajutor al cărui cuantum este stabilit de Comitetul de Conducere al C.P.A.; acordarea de sporuri pentru cei care au avut functii de conducere in cadrul Cultului si nu au fost remunerati.
- 3% - președinte UBR
- 2,5% - secretar general UBR
- 2 % - membru în Comitetul Executiv
- 1,5% - președinte Comunitate
- 1 % - secretar și vicepreședinte Comunitate
CAPITOLUL IX : Dispoziţii finale
Art.93 Calculul şi plata drepturilor de asigurări sociale, plata ajutorului de deces, suspendarea şi reluarea în plată, încetarea plăţii drepturilor de asigurări sociale etc. se realizează în conformitate cu dispoziţiile prezentului Regulament (Statut) întregite şi/sau coroborate, după caz, cu dispoziţiile legale în materie şi cu hotărârile organelor statutare ale C.P.A. şi ale CCBR.
Art.94 Sumele acordate necuvenit cu titlul de prestaţii de asigurări sociale se recuperează de la beneficiarii acestora în termenul general de prescripţie.
Art.95 Raporturile dintre C.P.A. şi alte sisteme de asigurări sociale cu privire la drepturile de pensii şi asigurări sociale se vor reglementa prin protocoale
Art.96 Jurisdicţia asigurărilor sociale se realizează potrivit prevederilor prezentului Regulament de Organizare si Functionare a CPA.
Art.97 Dispozitiile prezentului regulament se completeaza si/sau se coroboreaza dupa caz cu legislatia in materie in vigoare, la propunerea comitetului CPA înaintată și aprobată de Consiliul Uniunii.
Art.98 Prezentul Regulament în forma modificată şi completată intră în vigoare cu data aprobării lui de către Consiliul Uniunii, desfășurat la data de 27-28 februarie 2018.
Dupa aprobare, orice alte dispoziţii contrare din vechiul Regulament se abrogă.
Eventuale erori materiale sau neconcordanţe faţă de hotărârile organelor abilitate statutar se vor ajusta cu acordul Comitetului de Conducere al C.P.A..
Modificarea şi/sau completarea ulterioară a prezentului Regulament se aprobă de către Consiliul Uniunii. Aprobat de către Comitetul de conducere al CPA in sedinta din 22 februarie 2018 de la Bucuresti. Aprobat de către Consiliul Uniunii din 27-28 februarie 2018 de la Satu Mare.
Președinte
Mihoc Ioan Teofil